Det händer mycket på belysningsfronten just nu, både tekniskt och kunskapsmässigt. Marknaden drivs av ett skifte från traditionell teknik till LED vilket innebär en stor potential för en både bättre och effektivare belysning. Ahlsell är med på tåget och gör en storsatsning för att skapa ett ännu större mervärde för kunden.
Genom att mer än fördubbla antalet medarbetare inom belysningsområdet tar Ahlsell ännu ett steg närmare kunden. Syftet är att ligga längst fram kompetensmässigt inom belysningslösningar där bland annat nio belysningssäljare ska hjälpa kunderna att hitta de bästa lösningarna. Man har även tillsatt en resurs internt som ska arbeta med att hålla webbutiken uppdaterad med senaste nytt när det gäller belysningsinformation.
– Tillsammans med våra nya medarbetare är vi väl rustade för att kunna hjälpa våra kunder över hela landet både tekniskt och systemmässigt, säger Thomas Bramsgård som är produktchef för belysning på Ahlsell.
Sänk elanvändningen och höj ljuskomforten
Allting sker med en rasande fart och i skiftet till LED följer både nya produkter och leverantörer. Målsättningen är att Ahlsell ska kunna vara med nära kunden och projektet för att på ett tidigt stadium kunna bistå med både projektering, kalkyler, ljusberäkningar och val av produkter.
– Det finns en stor besparingspotential i effektiva belysningslösningar där det går att sänka elanvändningen och höja ljuskomforten på ett drastiskt sätt med hjälp av ny teknik och anpassad styrning, fortsätter Thomas. Dessutom finns det i dag möjlighet att sätta upp belysning på platser där det tidigare inte varit möjligt eller ekonomiskt hållbart.
Ahlsell har sedan tidigare konceptet Energieffektiv som erbjuder kunderna produkter, seminarier, installatörsutbildningar, energisamarbeten och konceptböcker med råd för energieffektivisering av kontor, industri och bostäder.
– Mycket av vårt arbete handlar om att hjälpa våra kunder att välja en hel lösning, inte bara en bra produkt, säger Thomas. Bättre belysningslösningar, helt enkelt.
Stort kontaktnät av leverantörer
Ahlsell har under årens lopp byggt upp ett stort kontaktnät av leverantörer både inom och utanför Europas gränser. Man samarbetar strategiskt med ett 20-tal leverantörer och har dessutom bredden med ytterligare över 250 leverantörer. Genom att samarbeta med de starkaste varumärkena säkerställer Ahlsell att man alltid ligger i frontlinjen när det gäller teknikutvecklingen.
– Nu blir vi både snabbare och duktigare på att skapa ett bättre värde för våra kunder och att utveckla deras affär. I dag handlar det inte om en armatur eller ljuskälla som bara går att tända och släcka, utan systemlösningar som kan styras utifrån användarens önskemål, avslutar Thomas.